Wystawy przedaukcyjne:
Kraków - Festiwal Miesiąc Fotografii
Galeria Starmach, ul. Węgierska 5
19 maja - 7 czerwca 2017
Warszawa - MYSIA 3
ul. Mysia 3, III p.
10 - 13 czerwca 2017
Aukcja:
Galeria MYSIA 3, ul. Mysia 3, III p., Warszawa
13 czerwca 017

Cenne obiekty w fotografii polskiej

„RZECZY. Przedmiot i obiekt w polskiej fotografii”
18. edycja projektu Fotografia Kolekcjonerska
wystawy i aukcja mistrzów polskiej fotografii
Kraków – Warszawa

NATALIA LL (Natalia Lach-Lachowicz), Z cyklu Sztuka konsumpcyjna, 1974
sześć odbitek barwnych naklejonych na karton, 10,5 x 15 - każda (50 x 50 cm),
sygn. "Natalia LL", dat. i pieczęć Biura Handlu Zagranicznego DESA na odwrocie, vintage


Pierwsza w tym roku a kolejna już 18. Aukcja Fotografii Kolekcjonerskiej miała bardzo ciekawe odsłony wystawowe. Pierwsza w Krakowie, podczas obchodzącego 15-lecie Miesiąca Fotografii, została otwarta wraz z uroczystą inauguracją festiwalu w Galerii Starmach. Wystawa ta została następnie przeniesiona do galerii Mysia 3 w Warszawie, gdzie po kilku dniach odbyła się właściwa aukcja. Jej wyniki dostępne są w szczegółowym komunikacie organizatorów

Poza autentycznym sukcesem w uzyskanych wynikach finansowych należy podkreślić wagę tego wydarzenia w kontekście prezentowania fotografii polskiej. Tytuł : „RZECZY. Przedmiot i obiekt w polskiej fotografii” właściwie określa zawartość oferty, a co za tym idzie obydwu wystaw w Krakowie i w Warszawie. Nie tak często bowiem można na jednym pokazie zobaczyć prace tak wybitnych i mających już swoje miejsce w historii sztuki twórców. Do tego bardzo celnie dobrane realizacje młodszych artystów dają naprawdę możliwość zapoznania się i posmakowania fotografii, która tym razem kładzie nacisk na „bogactwo możliwości, jakie daje twórcom fotografia do badania relacji przedmiotu z jego obrazem”.

„Obiekty” Grzegorza Przyborka specjalnie przez niego konstruowane na potrzeby późniejszego fotografowania, legendarna już „Szkolna wycieczka” Wojciecha Prażmowskiego, która najlepiej chyba oddaje ten okres jego „przestrzennego” umieszczania fotografii w specjalnych obiektach, niezwykły album - makieta z perfekcyjnymi odbitkami poświęcony Śląskowi Haliny i Lenonarda Idziaków, autoportret na blasze jednego z najważniejszych polskich performerów Janusza Bałdygi, który tak wspaniale prezentował się na słynnej wystawie w Kunstmuseum w Diesseldorfie w 1985 roku, fotografie – performance Natalii LL, Andrzeja Lachowicza, Józefa Robakowskiego, Zygmunta Rytki, w latach 70. i 80. artystów silnie związanych z Małą Galerią, prace Edwarda Hartwiga czy Benedykta Jerzego Dorysa to dosłownie tylko kilka nazwisk tworzących tak urozmaiconą scenę fotografii współczesnej.

Wystawa przedaukcyjna w Galerii Starmach w Krakowie. Na pierwszym planie prace W. Prażmowskiego i G. Przyborka. W prawym górnym rogu jeden z czterech fotoobiektów georgii Krawiec. Fot. M. Grygiel
Janusz BAŁDYGA, Użycie siły z tryptyku Użycie siły, 1983
odbitka żelatynowo-srebrowa, naklejona na blachę aluminiową z licznymi śladami wgięć i uszkodzeń (śladów po performansie), 54 x 42,5 cm, Wystawa przedaukcyjna w Galerii Starmach w Krakowie. Fot. M. Grygiel
Wystawa przedaukcyjna w Galerii Starmach w Krakowie. Fot. M. Grygiel
Wojciech PRAŻMOWSKI, Szkolna wycieczka, 1992, obiekt fotograficzny, odbitki żelatynowo-srebrowe, drewno, sznurek, szkło, 8 x 32 x 8 cm, dedykowana skrzynka: 14 x 40 x 12,5 cm.

Nie sposób również pominąć obiektów i przedmiotów Łodzi Kaliskiej ze słynnym TANGIEM, trójwymiarowych prac Krzysztofa Cichosza, Konrada Kuzyszyna czy fotografii Jerzego Truszkowskiego, Zbyszka Tomaszczuka i Krzysztofa Wojciechowskiego. Na wystawie są właściwie prawie wszyscy (Lewczyński, Schlabs, Wojnecki, Pruszkowski, Bohdziewicz…) nie dziwi zatem idea wzbogacenia tej wystawy obszernym programem towarzyszącym, który miał miejsce w Krakowie podczas Miesiąca i zakończony został wykładem Lecha Lechowicza w przeddzień aukcji w Warszawie.

Okładka katalogu 18. aukcji Fotografii Kolekcjonerskiej z pracą Andrzeja Lachowicza pt. Eneria upadku

Do tego katalog zarówno w starannie przygotowanej wersji papierowej jak i w Internecie istotnie dopełnia to, miejmy nadzieję na stałe zadomowione wydarzeni z dziedziny fotografii w Polsce. A wystawy – z braku stałych ekspozycji prezentujących polską fotografię – spełniają ważne funkcje edukacyjne i poznawcze.

Organizatorom, a w szczególności Kasi Sagatowskiej i Madze Sokalskiej należy pogratulować dotychczasowego sukcesu i życzyć jak najdłuższej wytrwałości w kontynuowaniu kolejnych aukcji i kolejnych tak dobrych wyborów.

MG

Georgia KRAWIEC, Agent IX, XVI, XVIII, XX z cyklu Komisja Nadzoru Spraw Trudnych, 2015, cztery fotoobiekty - aparaty otworkowe: blacha aluminiowa, fotografie na papierze RC, karton, klej, folia aluminiowa, taśma klejąca, pianka z tworzywa sztucznego, nity, rzepy, lazura z brokatem, koraliki ze sztucznego tworzywa, klisza fotograficzna, guma okrągła, 11 cm x Ø 8 cm, waga: 100 g
Krzysztof WOJCIECHOWSKI, Leżaki, 1994/2009, dwie odbitki żelatynowo-srebrowe, 24 x 33,4 cm (28,3 x 38,7 cm)
Zbigniew TOMASZCZUK, Powstawanie fotografii z cyklu Fotosekwencje, 1987 trzy odbitki żelatynowo-srebrowe, 32,5 x 25,7 cm (34 x 27 cm) - każda
Anna Beata BOHDZIEWICZ, Styczeń 1989. Sama z dywanem z cyklu Fotodziennik, czyli piosenka o końcu świata, 1989, odbitka żelatynowo-srebrowa, 15,8 x 24 cm (30 x 30 cm)
Jerzy TRUSZKOWSKI (Max Hexer), Cranium. Camera. Cranium. Camera, 1994, odbitka barwna, 49,8 x 59,8 cm
Stanisław J. WOŚ (1951-2011)
Bez tytułu, 1994; odbitka żelatynowo-srebrowa, 40 x 30 cm
Z lewej: Pismo artystyczne Tango.
Z prawej: HALINA HOLAS-IDZIAK (1916-2014), LEONARD IDZIAK (1913-2001), Makieta albumu fotograficznego Śląsk, lata 60. XX w., 35 kart, w tym 34 w formie odbitek żelatynowo-srebrowych, twarda okładka, 24,5 x 30,5 x 1,9 cm
Egzemplarz pisma artystycznego "Tango", nr 2. 1983. 31 kart, papier, 29,3 x 20,8 cm
Tytuł pisma odnosi się bezpośrednio do nazwy tańca, który "jest tajemnicą, miotaniem się pomiędzy wściekłością a szczęściem, kilka kroków do przodu i znów do tyłu, charakteryzuje się improwizacją, nie ma kanonu kroków i póz, najważniejsza jest bliskość partnerów" (kulturazrzuty.pl). Redaktorem prezentowanego numeru był Tomasz Snopkiewicz, a prace przygotowali m.in. Marek Janiak, Jacek Kryszkowski, Zygmunt Rytka, Adam Rzepecki, Andrzej Świetlik.
Wystawa przedaukcyjna w Galerii Mysia 3 w Warszawie. Fot. M. Grygiel
Kuratorka i koordynatorka Katarzyna Sagatowska prezentuje album Haliny i Leonarda Idziaków, Galeria Mysia 3, Warszawa. Fot. M. Grygiel
Aukcja w Galerii Mysia 3. Fot. www.fotografiakolekcjonerska.pl

 

Zobacz też:

 

W FOTOTAPECIE poprzednio m.in.:

 

 



Spis treści

Copyright © 1997-2024 Marek Grygiel / Copyright for www edition © 1997-2024 Zeta-Media Inc.