Le Guern Gallery
Warszawa, ul. Katowicka 25
22.01. - 5.03.2022
www.leguern.pl

Tadeusz Rolke: Czarna łapa


Wiosną 1972 roku 42-letni emigrant z Polski, Tadeusz Rolke, fotografuje swoją przyjaciółkę, Małgorzatę Miklasz, w hamburskim mieszkaniu w dzielnicy Eppendorf. Rekwizytem towarzyszącym sesji fotograficznej jest absurdalny obiekt wykonany z polichlorku winylu, wypełniona powietrzem czarna łapa. Fotograf rejestruje ponad 130 ujęć modelki. Wszystkie negatywy, oprócz dwóch, giną bez śladu w czasie kolejnych przeprowadzek. W 2020 roku Robert Jarosz skanuje nie nadające się do użytku materiały a następnie przekazuje je Indze Cendrowicz, która w duchu analogowym pieczołowicie rekonstruuje zniszczone kadry, tworząc nową jakość – pozytywy cyfrowe. Rolke odzyskuje utracone fotografie i po pół wieku składa hołd zmarłej przyjaciółce Małgorzacie.


Tyle dowiadujemy się z informacji zamieszczonej przy wystawie Tadeusza Rolke. Jest ta wystawa kolejnym jego pokazem w Galerii Le Guern, galerii z powodzeniem od kilku lat zajmującej się promocją i opieką nad jego twórczością. Wystawa, prawie w całości oparta na cyklu fotografii powstałych przed 50 laty, posiada również swój niewielki, składający się z kilku nowo powstałych prac aneks.




Tadeusz Rolke, z cyklu Czarna łapa, Hamburg, 1972 r.

Tę czarną łapę pozująca do zdjęć Małgorzata, przybyła z PRLu do Hamburga, określiła niezwykle trafnie, a zarazem dowcipnie: to przedmiot niepotrzebny do budowy socjalizmu. Być może i ten obecnie wykorzystany pająk też nie utrwala dobrodziejstw jakiegoś systemu, ale daje spore możliwości kompozycyjno-ekspresyjne i nieodparcie przywołuje klimat tamtego pomysłu.

Oprócz wspomnianych już zdjęć Tadeusz Rolke podjął próbę przywołania tamtej sesji sprzed lat, czego rezultatem jest kilka prezentowanych na zapleczu galerii fotografii wykonanych przed kilkunastoma dosłownie dniami. Zmienia się modelka, zmienia się otoczenie, jak również rekwizyt. Polieturynowa czarna łapa z lat 70. zastąpiona jest wielkim czarnym pająkiem.

Tadeusz Rolke na wernisażu w Le Guern Gallery, fot. Chris Niedenthal

Sam autor zalicza te fotografie do tak zwanej kategorii „zdjęć niepotrzebnych” – bo nie powstały one na żadne zamówienie ani z jakiejkolwiek szczególnej okazji. Dotyczy to zarówno zdjęć odtworzonych z przeszłości jak i tych wykonanych niedawno. Są one być może dowodem na nieustające pragnienie zatrzymania upływającego czasu jak również swoistym hołdem dla walorów kobiecego ciała czy być może po prostu wyrazem nieskończonej radości fotografowania.

Tadeusz Rolke - z serii Czarny pająk, styczeń 2022 r.
Tadeusz Rolke - z serii Czarny pająk, styczeń 2022 r.
Tadeusz Rolke - z serii Czarny pająk, styczeń 2022 r.

Biorąc pod uwagę cały dotychczasowy wieloletni i wielowątkowy wymiar twórczości autora jest ta wystawa romantycznym wspomnieniem jak i dowodem na trwałość fascynacji i marzeń doświadczonego artysty.

W kwietniu br. planowana jest poszerzona wystawa o te właśnie współcześnie wykonane zdjęcia i zapewne wtedy dopiero będzie można w pełni doświadczyć atrakcyjności połączonych dwóch cykli fotograficznych, które oddziela spory szmat czasu.

MG

Le Guern Gallery, wernisaż wystawy "Czarna łapa", fot. M. Gerygiel
Le Guern Gallery, wernisaż wystawy Czarna łapa - kurator Robert Jarosz (Trasa W-Z) i Yola Schabenbeck-Ebers. Fot. M. Grygiel
Wernisaż wystawy Czarna łapa. Fot. M. Grygiel

 



W FOTOTAPECIE poprzednio m.in.:

Zobacz też:

 



Spis treści

Copyright © 1997-2022 Marek Grygiel / Copyright for www edition © 1997-2022 Zeta-Media Inc.